نحوه نگهداری قناری در خانه

 

نگهداری
قفس:شما می تونید قفس های معمولی با اندازه ی 55 یا50 سانتیمتر که در بازار هست را تهیه کنید. اما بهتره برای نگهداری جوجه ها(تا زمان بلوغ که برای قناری های رسمی5تا6 ماهگیست) ودر زمان پرریزان که باید قناری های نر و ماده را گروهی و جدا از هم نگهداری کنید قفس های بزرگ۱۱۰ سانتیمتری را تهیه کنید.

 

وسایل قفس:شما می تونید در قفس 2تا میله ی پلاستیکی به صورت بالا و پایین در دو جای قفس با فاصله از هم بگذارید طوری که یکی از میله ها تقریباً نزدیک جادونی باشه و یکی دیگه بغل آبخوری.وان حمام قناری هم باید بخرید.ظروف متفرقه ی غذا را هم تهیه کنید.

 

 

اصول نگهداری
1-تغذیه: ابتدا خدمتتون عرض کنم که غذای اصلی این پرنده تخم کتان است که نیاز عمده ی قناری را تامین می کند اما نه همه ی نیاز هایش.دانه های دیگر نیز مانند:خرفه،تخم کاهو،ارزن،شاهدانه،تخم شلغم،ترب و بلغور جو نیز در بهله های زمانی متفاوت مورد استفاده قرار میگیرند چون هر دانه خواصیت خواص خود را دارد مثلاً تخم کاهو و خرفه خنک و در مقابل دانه هایی مثل ارزن و ..طبع گرم دارند.میزان دانه های مختلف از زمان پرریزان(در تابستان) تا پایان دوران جوجه کشی متفاوت است.دان نرم نیز که مخلوطی از شیر خشک،آرد سوخاری،تخم مرغ وسبوس است در زمان جوجه کشی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

در ضمن دادن میوه و سبزیجات تازه را به قناری ها در تمام فصول سال را فراموش نکنید که در جیره ی غذایی پرنده نقش به سزایی دارند.تغذیه با گشنیز ،هویج(این مورد در زیبایی رنگ هم تاثیر به سزایی دارد مخصوصا در قناری های سرخ و دارچینی)،ترب،کاهو،جعفری،و…

 

دادن صدف و ماسه نرم هم جیره ی غذایی را کاملتر کرده و نیز به خرد شدن غذا در سنگدان و هضم آنها نیز کمک می کند.
از زمان تولک رفتن تا جوجه کشی کم کم جیره ی تخم کتان کمتر و دانه های کمکی افزایش می یابند طوری که در زمان جوجه کشی دانه های کمکی به بیشترین حد خود می رسند.

 

 

2-مکان نگهداری:.قناری ها نباید در معرض مستقیم باد باشند اما در عین حال باید هوای مکان قناری تهویه شود مکان آرام برای قناری ها نیز باید مورد توجه باشد و در بعضی مواقع موسیقی آرامی برای آنان گذاشت.

 

در مورد دمای آن نیز باید توجه داشته باشید که دما را در تیر ماه (اوایل پر ریزان)دما را تا 30 درجه نگهدارید اما پس از گذشت حدود 30 تا 40 روز و در اوایل مرداد شما پرنده هایتان را با گرمای طبیعی محیط نگهداری کنیدو رفته رفته اقدام به کاهش دما نمایید.در مهر ماه هم دما را در 20 درجه کنترل کنید ولی وقتی که به زمان جوجه کشی نزدیک می شویم و نوردهی را افزایش می دهیم باید دما افزایش یافته و در فصل جوجه کشی در 23 درجه حفظ شود.

3-نور دهی:نور دهی نقش مهمی برای قناری ها ایفا می کند.شما باید توجه داشته باشید که بیشترین طول روز در تیر ماه است که حدود 15 ساعته و در زمستان به کمترین حد خود و حدود 10 ساعت می رسد.برای همین از تیر تااواسط آبان باید اقدام به کاهش نوردهی شود و از اوایل دی باید دوباره اقدام به افزایش نور دهی شود.

 

به این نکته توجه داشته باشید که مانند شرایط طبیعی افزایش یا کاهش مدت نور دهی باید تدریجی باشد.

 

4- نظافت و بهداشت:اهمیت این موضوع اجتناب ناپذیر است چون قناری پرنده ای بسیار حساس است.در ضمن حشراتی مثل رشک یا شپشک بین انسان و پرنده مشترکند.شما باید هفته ای یک بار کف قفس را تمیز کنید و هر ماه یکبار همراه با نظافت قفس میله های قفس و نشیمن های پرنده را برداشته و درز های آن را خوب بشویید چون این درز ها منبع تجمع میکروب هااند و قفس را نیز ضد عفونی کنید.

 

در ضمن قناری ها به استحمام در هفته یکبارنیاز دارند.این کار به جلوگیری از آلوده شدن پرنده به انگل ها و حشرات کمک شایانی می کند.شما برای این کار می توانید وان های خصوص حمام قناری را تهیه کرده و آن را تا حد مشخصش آب کرده قفس را طوری در نور آفتاب قرار دهید که نیمی از آن در آفتاب باشد و نیمی دیگر در سایه.تا قناری ها به شنا و استحمام مشغول شوند.

اشتراک گذاری این نوشته

نظر (155)

  • دانلود فیلم 2018 پاسخ به

    سلام.وبسایت جامعی دارید.دستتون درد نکنه

    مارس 22, 2018 در 8:15 ق.ظ
    • 6019 Team

      برای ما افتخار است که منتخب شما شده ایم

      مارس 25, 2018 در 9:47 ب.ظ
  • هادی پاسخ به

    سلام من یک جفت قناری با تخم خریدم ولی ماده رو تخم نمیخوابه

    فوریه 18, 2018 در 9:50 ب.ظ
    • 6019 Team

      دچار ترس و استرس محیطی گردیده است.خرید و جابجایی پرندگان با تخم شرایط انتقال خاص دارد . که شما رعایت ننمودید بر همان اساس پرنده دچار استرس گریده است.

      فوریه 23, 2018 در 4:38 ب.ظ
  • Hadi پاسخ به

    سلام من یک جفت قناری خریدم که یدونه هم تخم دارن ماده روی تخم نمیخوابید برا همین تخمشو برداشتیم . وقتی تخم رو تکون میدیم از توش صدای تق تق میاد و انگار که یه چیزی توش هست لطفا راهنمایی کنید ؟

    فوریه 18, 2018 در 7:04 ب.ظ
    • 6019 Team

      سلام:
      تخم فاسد است . انرا دور بی اندازید.

      فوریه 23, 2018 در 4:44 ب.ظ
  • بهنام پاسخ به

    سلام قناری نر من کمرش کچل هست و اطرف مخرج هم کچل و حدودا باد کرده بالای مخرج هم کچل هست مشکلش چی هست و چیکار کنم خوب شه

    می 28, 2016 در 10:10 ب.ظ
    • moh6019

      بیماری قارچی پوستی گرفته است . درمان قطعی ندارد . سطح ویتامین دی پرنده نیز پایین است ویتامین دهی انجام شود . استحمام و نظافت نیز انجام شود مرتب.

      می 29, 2016 در 11:08 ب.ظ
  • آیناز پاسخ به

    به صورت تک منظورم این هست که فقط نر باشه یا مثلا فقط ماده باشه و جفتش پیشش نباشه

    می 25, 2016 در 3:19 ب.ظ
    • moh6019

      قناری نر نگهداری نمایید.

      می 26, 2016 در 5:12 ب.ظ
  • آیناز پاسخ به

    با عرض سلام
    قناری هارو میتوان به صورت تک نگه داشت؟
    و اینکه قناری دست آموز میشود یا خیر؟؟

    می 25, 2016 در 3:18 ب.ظ
    • moh6019

      بعله قناری را تک نگهداری میکند. دست اموز نمودن پرندگان ریز جسته توصیه نمیشود.

      می 26, 2016 در 5:11 ب.ظ
  • hameddary1234 پاسخ به

    باسلام یه قناری ماده دارم بعد از زدن قطره پشت گردنی ضد شپش دیروز تو آفتاب گذاشته بودمش که حالش بد شد و افتاد کف قفس و نمتونست رو پاش واسه وقتی بردمش تو سایه بهتر شد میشود راهنماییم کنید باتشکر از سایت خوبتون

    می 16, 2016 در 12:57 ب.ظ
    • moh6019

      پرنده شما با کمبود کلسیم مواجه است و در این حالت بعلت کم افتتاب گیری دچار تشنج میگردد که میتواند منجر به مرگ گردد. نحوه ویتامین دهی خود را بهبود بخشید و سعی کنید ماهی دوبار نیز بکمپلکس در ابش بی افزایید مشکل رفع میشود.

      می 16, 2016 در 10:03 ب.ظ
  • حمید پاسخ به

    با عرض سلام و خسته نباشید ؛ من یه قناری ماده دارم که چندوقتی بود مست بود ولی با هر قناری دیگه ای جفت نمیشد حالا حدود ده دوازده روزه که پف کرده و یه گوشه میشینه و سبک هم شده ضمنان از داروی ورم روده هم استفاده کردم که هنوز خوب نشده خواهشا در این رابطه کمکم کنید باتشکر از سایت خوبتون

    می 10, 2016 در 4:54 ب.ظ
    • moh6019

      پرنده شما بیمار است . بهتر است جهت درمان از ویتامین گوره ب یا بکمپلکس استفاده شود در کنار این ویتامین امینو اسید نیز داده شود کفایت دارد.

      می 10, 2016 در 7:27 ب.ظ
  • حامد پاسخ به

    سلام من قناریم تحم کرده ولی روش نمیخوابه شبها هم نره تو لانه میخوابه چیکار کنم
    نیازی به وان نداره که الان بذارم
    و مکانی که گذاشتم گلخانه وسط خونه هس شلوغ هستش ولی عادت کردن به همون

    می 8, 2016 در 9:34 ق.ظ
    • moh6019

      پرنده شما دچار استرس گردیده است . امیدی به خوابیدنش نیست باید ویتامین دهی شود

      می 10, 2016 در 7:46 ب.ظ
  • mahdi پاسخ به

    سلام ببخشید من زیاد سوال میکنم : 1- من قناری ها رو جدا کردم تو دو قفس فاصلشونم تقریبا 1/5 متره.فاصلشون خوبه یا باید جاشونو تغییر بدم ؟_______________2- من از اینترنت صدای قناری ها رو دانلود کردم هر روز سه بار واسشون میزارم کار درستی کردم یا نه؟_______________3-و یه اهنگ ارمش بخش بی کلام هم میزارم کار درستی کردم یا نه؟_____________4- اکه نکات دیگه واسه نگهداری از قناری ها باشه لطفا بگین.

    آوریل 22, 2016 در 1:10 ب.ظ
    • moh6019

      سلام:بهتر است نر ماده یکدیگر را نبینند. صدای قناری را مرتب بذاری روزی چندین بار برای پرندگان نر توصیه میشود.فعلا اهنگ نیاز نیست بگذارید بیشتر تمرین اوازی را فرا بگیرند بعد ریزه خوانی منعی ندارد.

      آوریل 24, 2016 در 2:13 ق.ظ
  • mahdi پاسخ به

    سلام ببخشید من تازه یه جفت قناری خریدم که بالغ نشدن. چی جوری ازشون نگه داری کنم؟؟!!؟!؟!؟!؟!؟!

    آوریل 17, 2016 در 4:23 ب.ظ
    • moh6019

      به صورت مجزا و در قفس های سوا . در داخل منزل و بدور از باد و سرما باشند. دانه کتان بدهید هفته ایی یکبار وان ابتنی برایشان بگذارید . گاه گداری نیز در هفته تکه ایی هویج یا سیب بدهید. ویتامین نیز هفته ایی یکبار 3 قطره در جا ابیشان بی افزایید.

      آوریل 17, 2016 در 7:17 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 4 =