Back to نوشته‌ها
بیماری پرندگان

علائم بیماری در پرندگان,شناخت پرنده بیمار

پرندگان چه در طبیعت وچه در خانه دارای قابلیت مخفی سازی خاص زیستی در مقابل عدم بروز بیماری میباشند که  در کمتر گونه های حیوانات میتوان آن را مشاهد نمود، پرنده گان در طبیعت همیشه در تلاش هستند تا خود را قوی و سلامت نشان دهند حتی در مواقع بیماری. این رفتار را از نظر علمی بقای زیستی  یا همان“بقای اصلح” میگویند. درزمانی که یک پرنده علائم ناخوشی را از خود بروز میدهد، به احتمال زیاد در یک مقطع زمانی پیش از بروز علائم  دچار بیماری  گردیده است و بیماری در حالت پیشرفت خود قرار دارد, بنابراین لازم است  تمام نگهدارندگان علائم و نشانه های ظریف تشخیصی  حالت های بیماری در پرندگان را بیاموزندو قبل از انکه دیر شوددر جهت  جلوگیری اقدامات لازم  پزشکی را انجام دهند. رژیم غذایی نامناسب، شایع ترین علت بیماری در پرندگان خانگی ما است. تروما، نگهداری ضعیف، بهداشت سطح پایین، استرس و ژنتیک ممکن است به بیماری منجر شود. فقط بر مبنای  ظاهر طبیعی پرنده  نمیتوان  گفت که پرنده  فوق حتما سالم است. هر گونه علائم یا نشانه  که خارج از حد نرمال یا طبیعی در زیست پرنده مشاهده گردد را میتوان به عنوان یک نشانه  از بیماری قلمداد نمود.

رژیم غذایی نامناسب، شایع ترین و پر گزارشترین  علت بیماری در پرندگان خانگی ما است که نیاز است نگهدارندگان توجه ویژه ای به مقوله تغذیه پرندگان خود نمایند.”

در زیر یک لیست طبقه بندی شده ای از نشانه هایی  که نشان دهنده بروز بیماری است را قرار داده ایم  کافیست  تمامی این علائم را به ذهن خود بسپارید و یا آن را یاداشت نموده و نگه دارید دانستن این موارد کمک خواهد نمود تا شما در کوتاه ترین زمان ممکن از بیماری پرنده خود اگاه گردید و  اقدامات درمانی را محیا سازید.

هشدار:بیاد داشته باشید  نکات زیر صرفا در جهت  اموزش پیشگیرانه و تشخیص زود هنگام بیماری میباشد از انجا که بسیاری از بیماری های داخلی دارای علائم مشترک در هر طبقه بندی دارا میباشند و طیف دارویی گسترده ای را شامل میشوند  از این رو اقدامات کلی درمانی میبایست تحت نظر دامپزشک اشنا به پرندگان صورت گیرد.

عمومی

  • ظاهر کلی عاجزانه و مستمندانه (نگاه مظلومانه  یا” موشی”)

  • پر های پف کرده یا ژولیده( fluffed) (به نظر تپل میرسد)

  • بی اشتهایی (قادر به تغذیه نیست، تغییر در عادات غذا خوردن و یا خوردن کاهش یافته است)

  • تغییر در مقدار مصرف(کم یا زیاد خوردآب یا هر خوراکی  دیگر)

  • ضعف

  • افتادگی بال

  • بیحالی، عدم فعالیت، افسردگی

  • عدم تمایل به حرکت(ساکن نشست ممتد)

  • خواب آلودگی(مدام چرت زدن)

  • توده، برجستگی، تورم و یا bulges در بدن

  • زخم

  • خون ریزی

  • تغییر در وزن (افزایش یا کاهش)

رفتار

  • هر گونه تغییر در نگرش به طور منظم، رفتار یا شخصیت

  • رفتار غیر معمول اهلی

  • تحریک پذیری، اضطراب، گاز گرفتن

چشم

  • چشم بسته

  • ترشحات چشم

  • ریزش پرهای اطراف چشم

  • چشم ابری(نیمه پلک باز)(عدم دید یا تاری دید)

  • تورم اطراف چشم

  • تورم چشم

تنفسی

  • تنفس سخت یا تنفس بادهان باز

  • دم “ببنج” با هر نفس(حالت دم زدن در هنگام تنفس تاندول ساعتی)

  • ترشحات بینی

  • سوراخهای بینی مسدود شده

  • افزایش یا کاهش در اندازه سوراخهای بینی

  • عطسه (تعداد عطسه بیش از حد)

  • خس خس سینه و یا  تنفس “مرطوب”

  • سرفه

  • بی نظمی اطراف  پوست سوراخهای بینی

  • رنگ پرها در اطراف سوراخهای بینی

  • تغییر در صدا یا عدم صدا

پوست و پر

  • پر غیر طبیعی، رنگ کسل کننده، بافت، شکل، ساختار، رشد

  • خونریزی: وجود خون یا پین پر (پر جدید)

  • تولکی یا پریزان طولانی مدت(پوست انداختن)

  • طاسی و یا  از دست دادن پر در قسمت های مختلف بدن

  • تغییرات پر,رنگ,رشد کندن پر، پرآسیب دیده

  • پوسته پوسته شدن پر ها و یا تردو شکننده شدن

  • خاراندن بیش از حد

  • رشد بیش از حد منقاریا نوک

  • اختلال در رشد منقاریا نوک

  • بافت غیر طبیعی در منقار،تغییر رنگ،

  • رشد بیش از حدناخن

  • ناخن های غیر طبیعی (به عنوان مثال رنگ، بافت و یا پیچیدن  ناخن)

  • زخم بر روی پوست

  • تروما، لکه های سیاه پوستی، کبودی

  • توده، برجستگی، تورم وغده یا bulges در بدن

اسکلتی- عضلانی

  • پا درد

  • بال درد

  • لنگش و یا تغییر وزن بدن

  • تورم مفاصل

  • فلج

  • ضعف

  • بال افتادگی

  • قادر به نشستن نیست، نشست مداوم در پایین قفس یا کفی قفس

دستگاه گوارش و ادراری

  • مدفوع مرطوب

  • اسهال (مدفوع آبکی)

  • تغییر در رنگ مدفوع (یعنی قرمز، زرد، قیری، رنگ پریده)

  • تغییرات رنگ پرها در سراسر دریچه (مقعد)

  • کاهش مدفوع

  • زور زدن به هنگام اجابت مزاج

  • پر مرطوب در اطراف سر و صورت

  • استفراغ بیش از حد و یا نارسایی

  • تپش یا دل دل زدن در ناحیه قلبی (پرولاپس)

مغز و اعصاب

  • مشکلات تعادل

  • سر کج

  • سقوط

  • تشنج

  • بیهوشی

  • فلج

  • قادر به نشستن نیست، نشست مداوم در پایین قفس یا کفی قفس

  • ضعف

نگهدارنده محترم:از درمانهای خود سرانه و تجویز های غیر اصولی دارویی برای حیوانات به شدت پرهیز نمایید هرگونه  اشتباه در تشخیص میتواند باعث ایجاد عوارض جبران نشدنی دیگر گردد.
تذکر:در راستای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی و تمامی گونه های جانوری  از رها سازی هرگونه حیوانات بیمار وغیر بومی در طبیعت ازاد به شدت پرهیز نمایید,در صورتی که قادر به نگهداری و درمان نیستید میتوانید با اداره محیط زیست  محل سکونت خود تماس حاصل نموده تا اقدامات لازم از طریق ماموران خدمتگذار این نهاد بدونه هیچ چشم داشتی اتخاذ گردد.

هموطن عزیزو گرامی :در حفظ و نگهداری منابع طبیعی و جانوری ودرراستای ارتقا زندگی بهتر برای همه مخلوقات خدا دلسوزانه کوشا و سخاوتمند باشید.تیم تحقیقاتی سایت ۶۰۱۹ از طرف خود و کلیه حافظان محیط زیست بخاطر این حس مسئولانه شما کمال تشکر را دارند( موفق و پیروز باشید)

نشر این مطلب بدونه ذکرنام منبع و نام تیم تحقیقاتی سایت۶۰۱۹ نشان از عدم رعایت فردی شما به حقوق دیگران است و درصورت رویت نشر بدونه نام منبع پیگیری های لازم مبذول خواهد شد با تشکر از توجه ویژه شما

 

اشتراک گذاری این نوشته

نظر (41)

  • امیر

    با سلام

    مدت یک ماه است که یک جفت طوطی کوتوله خریداری کرده ام متاسفانه یکی از چشم های یکی از آن ها دچار تورم و قرمزی و التهاب بود که بنا به توصیه یک نفر، مدت یک هفته به آن داکسی ساکلین داده و از پماد جنتکس نیز استفاده کرده آن چشم بهتر شده ولی چشم دیگه در گوشه نزدیک به منقارش قرمزی و کمی تورم وجود دارد! لطفاً راهنمایی کنید.
    در ضمن در حال پر ریزی نیز هست! کمی از پرهای سرش ریخته و کچل شده ولی در حال جوانه زدن است

    می 1, 2016 در 4:58 ب.ظ
    • moh6019

      با سلام:
      سیستم ایمنی پرنده تحلیل رفته باید تا7 روز ویتامین دهی شود و من بعد نیز هر هفته یکبار ویتامین بدهید. میوه جات در جیره حیوان باشد نظافت رعایت شود وان ابتنی نیز برایشان بگذارید.

      می 4, 2016 در 2:26 ق.ظ
  • arsalan gharibi

    سلام خدمت دوستان واساتید محترم.
    سهرم هیچ تغیری نکردە وکامل پفکردە و قفله؛؛؛ بنظرم گاهی مدفوع خودشو میخورە . چکارش کنم؟
    سهره خوبی بود یکسال واسه دهندارکردنش زحمت کشیدم…

    آوریل 24, 2016 در 2:47 ق.ظ
    • moh6019

      پرنده شما دچار ضعف در سیستم ایمنی است مدفوع خواری نشان از اختلال و عدم عملکرد صحیح سیستم گوارش دارد . بهتر است امینو داده شود . برایش عرق خار مریم تهیه کنید و در ابش اضافه کنید بگذارید

      آوریل 24, 2016 در 6:18 ب.ظ
  • arsalan gharibi

    سلام خستە نباشید
    یە سهرە دهندار دارم کەتقریبا10ماهشە وداشت۴؛۳ دانگ مستخونی میکرداماچندروزە اصلاجیکش درنمیاد وگوشە قفس پف میکنە؛ پرریزی هم ندارە؛کلا دونش روعوض کردم وآوردمش توخونە اماتغیری نکردە؛راهنماییم کنیدممنون

    آوریل 12, 2016 در 6:12 ق.ظ
    • moh6019

      سلام:
      پف کردن نشانه خوبی در سهره ها نمیباشد :بهتر است بدانید فصل بهار یک فصل الرزی زا تلقی میشود که پرندگان نیز در مقابل آن مسون نیستند و میتوانند دچار الرژی یا بیماری گردند. تغییرات دمایی ناگهانی میتواند موجب شوک گردد که علائمش شک گونه است تغییرات تغذیه ایی نیز میتواند شوک ایجاد نماید که در هر دو نیاز به ویتامین دهی است تا پرنده خود را متعادل کند. در اخر دو بیماری نیز مرسوم است بیماری کبدی و یا رسوب کلیوی که مدفوع دچار تغییر و ابکی مانند میشود و بیماری کوکسیدیوز که این بیماری نیز علائم مشابه دارد. باید تغییرات مدفوعی پرنده را بررسی نمایید و در حال حاظر نیز محیط نگهداریش دمای ثابت داشته و ویتامین دهی نیز صورت گیرد.

      آوریل 12, 2016 در 10:14 ب.ظ
  • arman

    سلام خسته نباشید ،
    من یه طرقه نر دارم حدودا یک سالشه همیشه ولش میکردم میومد بازی میکرد خیلی پرو بود نمیدونم چرا اینجوری شده دیگه مثل قبل پررو نیست هی چرت میزنه وسط روز میخوابه بالشم میخوارونه چک کردم ببینم شپش داره یا نه دیدم هیچی نیست و سالمه ،نمیدونم چش شده قبلا انقدر شاداب بود بزور میرفت رو دستم جفتگیری کنه اما الان اصلا حال نداره زیادم نمیخونه

    مارس 4, 2016 در 2:00 ب.ظ
    • moh6019

      با سلام:
      پرنده شما دچار فقر بدنیه و کمبود منابع دارد و به همان نسبت نیز دچار ضعف سیستم ایمنی شده است . با ارائه وان ابتنی و همچنین دادن ویتامین میتوانید پرنده را بهبود بخشید

      مارس 5, 2016 در 2:16 ب.ظ
  • عشق باز

    ی قناری دارم چند روزیه بالهاشو افتاده میگیره و ول میکنه وقتی رو چوب وایساده…..علتش چیه؟؟قبلا هم چندتا قناری دیده بودم اینجوری بودن…ولی سالم هستن از همه لحاظ فقط بالهاشون افتاده میگیرن….

    مارس 2, 2016 در 12:20 ب.ظ
    • moh6019

      با سلام:
      دو عامل میتواند باعث این حالت باشد مستی بیش از حد قناری و عدم جفت زدن.استفاده از تغذیه بیش از حد با طبع گرم .در صورتی که پرنده کسالت داشته باشد عامل بیماری است و نیاز به درمان است.

      مارس 3, 2016 در 12:38 ق.ظ
  • sanaz

    سلام
    ببخشید دوباره می یام
    مرغ عشقم بالش خوب شده
    اما حالا اون یکی مرغ عشقم ینی ماده خالش خوب نیس 🙁
    همش خودشو باد می کنه و مثل قبل هم جنب و جوش نمی کنه…خیلی پکره
    غذا هم تازگی چون برای اون یکی مرغ عشقم رفتم دکتر یه سری پودر و قرص داد که تو آبشون می ریختم تا 2 روز پیش .دیگه تموم شدند. قبلا هم فقط ارزن می دادم که چند وخته نون و برگ هم می دم بشون. مدفوعش هم سفت نیست و فک کنم اسهاله 🙁
    چی بش بدم بخوره؟؟؟ بعد چه جوری بدم چون میل به غذا نداره
    ماست خوبه براش؟
    بریزم تو گلوش
    امیدوارم زود پیامو ببینید

    فوریه 25, 2016 در 8:14 ق.ظ
    • moh6019

      سلام:
      دادن نان و انچه که شما برگ خطاب نمودید(برگ چی) جز موارد ممنوعه است و نباید به پرندگان داده شود . بهتر است در اب پرندگان حدود10 قطره سرکه سیب اضافه نمایید.

      فوریه 26, 2016 در 1:03 ب.ظ
  • sanaz

    باشه ممنونم…امیدوارم زودتر حالش خوب بشه..به هر حال از مشورت و راهنمایی ممنونم

    فوریه 14, 2016 در 12:35 ق.ظ
  • sanaz

    خیلی ممنونم از توجهتون

    پرریزی توی قفس نداریم..همیشه هم فقط و فقط ارزن می خورن…تا به حال هم تخم مرغ ندادیم اصلا
    منظورتون از کدوسبز و هویج …به صورت پخته هست دیگه؟
    با اینکه متوجه شدم مشکلش فقط بالش هست ولی می ترسم ببرمش دکتر..چون هم هوا اینجا خیلی سرده و هم اینکه اگه دکتر واقعا دلسوز و کاربلد نباشه جز دستمالی کردن و ور رفتن با پرنده کاری انجام نمی ده …که می دونم با گرفتن و دست زدن بیشتر بهش ممکنه حالش بدتر بشه …واسه همین هنوز دکتر نبردمش…و منتظرم هستم هوا کمی گرم تر بشه… یه سوال دیگه که داشتم این بود که اگه مدت زمانی بگذره و مثلا دیرتر مداوا بشه ممکنه بدتر بشه؟ ینی اگه طول بکشه براش ضرر داره؟ لازمه حتما زود ببرمش دکتر؟؟

    فوریه 12, 2016 در 8:31 ب.ظ
    • moh6019

      با سلام:
      کدو و هویج را خام بدهید نیاز به پختن ندارد.بردن پیش دامپزشک نیز میتواند مفید باشد چرا که تشخیص بالینی بهترین اقدام در مورد پرنده شماست.

      فوریه 13, 2016 در 2:43 ب.ظ
  • sanaz

    سلام
    بیشتر از 2 ساله که یک جفت مرغ عشق دارم…به تازگی مرغ عشقه نر یکی از بال هاش به صورت خیلی جزیی پایین اومده اول فکر می کردم سرما خورده اما وقتی در قفس رو باز گذاشتم فهمیدم نمی تونه پرواز کنه…یه بالش هی زمین می خوره ..و مثل قبل حرف هم نمی زنه..خیلی خیلی کم…اما جز این هیچ مشکل دیگه ای نداره ..هیچی .
    ینی خداروشکر هم غذا می خوره هم می پره هم با جفتش بازی یا دعوا می کنه …هم راحت راه می ره و خودش رو تمییز هم می کنه
    فقط نمی تونه پرواز کنه 🙁 خودم حدس می زنم که بالش سرما زده باشه تا اینکه شکسته باشه…

    خواهش می کنم راهنماییم کنین ..خیلی این مرغ عشقم رو خیلی دوست دارم…چی کار باید بکنم

    فوریه 11, 2016 در 1:36 ب.ظ
    • moh6019

      با سلام:
      بررسی کنید که پریزی در قفس مشاهده میشود یا خیر. موارد تغذیه ایی پرندتان را نیز ارسال نمایید بررسی میکنیم برایتان. توجه داشته باشید اگر به پرنده تخم مرغ ابپز می دهید دیگر ندهید و فعلا تا 3 روز کدو سبز بهش بدهید و بعد ان هویج. دانه نیز فعلا ارزن بدهید.

      فوریه 12, 2016 در 1:16 ق.ظ
  • Hamed

    سلام.من یکی ازمرغ هام چندروزتنها جاکردمش.اوایلش خوب بود.ولی حالا همش میخابه.چشاش بسته میمونه و اگرچیزی بره طرفش سریع نوک میزنه.خوردو خوراکشم کم شده.همش دنبال چرت زدن ومیخابه.دلیلیش چیست ؟ممنون میشم ج بدید؟

    فوریه 8, 2016 در 1:58 ب.ظ
    • moh6019

      با سلام:
      با رعایت موارد ایمنی مرغ خود را قرنطینه کنید و حتمابا یک دامپزشک از نزدیک مشورت بخواهید .

      فوریه 8, 2016 در 7:31 ب.ظ
  • آزاده

    سلام ،
    يكي از طوطي برزيلي هاي من مدت ٢ هفته است خيلي چرت ميزنه و كز ميكنه ، ميشه راهنمايي كنيد لطفا؟ ويتامين، غذا يا دارويي نياز هست بدم بهش؟

    فوریه 4, 2016 در 7:03 ب.ظ
    • moh6019

      با سلام:
      موارد تغذیه پرنده تان را ارسال نماییدو. تغییرات رنگ مدفوعی را نیز بیان دارید. در صورت عدم مصرف ویتامین حتما برایش مولتی ویتامین پرندگان تهیه نمایید.

      فوریه 6, 2016 در 1:02 ق.ظ
  • سپیده

    با سلامو من دو ماهه مرغ عشق خریدم اما حتی یک بار هم نرفته توی وان حمومشو حتی توی این دو ماه خودم هم نشستمشو امکان داره آ یا مریضی بگیره برای اینکه حموم نمیکنه؟

    ژانویه 16, 2016 در 3:20 ب.ظ
    • moh6019

      با سلام:
      طوطی سانان به طور کل نیاز زیادی به استحمام ندارند و در صورت نیاز نیز خودشان اقدام به استحمام میکنند. در صورتی که پرهایشان تمیز باشد مشکلی رخ نخواهد داد و جای نگرانی نیست در این مورد.

      ژانویه 22, 2016 در 10:32 ب.ظ
  • علی باشوکی

    باسلام.
    یه سهره تازه خریدم نمیدونم چه مریزی گرفته؟
    کاملا بی اشتها شده، چرت میزنه، پوف کرده، زیر شکمش یه رگهای به رنگ تقریبا قهوه ای دیده میشه، مدفواش یه خورده سفت و پرحجم!
    خواهشن زود راهنمایی کنید
    درضمن سهره ام پنج روز قفسه

    دسامبر 15, 2015 در 7:16 ب.ظ
    • moh6019

      با سلام:
      پرنده شما دچار بیماری باکتریایی و عفونت روده گشته. بهتر است پروبیوتیک تهیه نمایید و تا سه روز متوالی در ابش حل نمایید. دادن کمی کدو سبز میتواند در حال حاظر جهت بهبود نسبی پرنده مفید باشد.

      دسامبر 17, 2015 در 7:14 ب.ظ
  • 3007peyman

    سلام .مرغ عشق نر به صورت خیلی عجیب باد کرده یا بعبارتی پف کرده .صداشم در نمیاد و به زور غژ غژ می کنه.امگار به سختی مدفوع خارج می کنه .زیر گلویش هم باد کرده .تا این مدت که خربداری کردم یعنی پنج روز فقط یبار تخم مرغ اپز بهش دادم باقیش ارزن خالی . الان چی کار باید بکنم ؟ احتمال مردنش بالاس ؟ یا میشه خوبش کرد

    دسامبر 14, 2015 در 9:12 ق.ظ
    • moh6019

      با سلام:
      مکمل ید خوراکی تهیه نمایید و در اب پرنده به اندازه توصیه شده شرکت اضافه نمایید.ویتامین دهی نیز انجام شود.مقداری نیز کف دریا در قفس قرار دهید .انجام به موقع اقدامات مراقبتی میتواند بهبود پرنده را میسر سازد. کمی نیز هویج ابپز برایش در هر روز در قفس قرار دهید.

      دسامبر 14, 2015 در 6:08 ب.ظ
  • hossein

    سلام خسته نباشید کنار بینی مرغ عشق ماده من یعنی سمت چپ بینیش سبزرنگ شده انگار کپک رده باشه شده درحالیکه قبلا قهوه ای رنگ بود درضمن سرحال هست وحالت کسلی وبیماری ندارد علتش رامیخواستم بدانم با تشکر از شما

    دسامبر 4, 2015 در 8:52 ق.ظ
    • moh6019

      با سلام:
      عادی است مشکلی ندارد . از دادن تخم مرغ به پرنده خود پرهیز نمایید رژیم میوه ایی را همه روزه در جیره پرنده جای دهید.

      دسامبر 5, 2015 در 3:33 ب.ظ
  • حسین

    سلام مرغ عشقهام هردوشون زیاد خستگی در میکنند پروبال باز میکنند وپاهایشان را دراز میکنند علت چیست وسوال دیگه اینکه میشه مولتی ویتامین کودکان بهشون بدم یانه باسپاس

    دسامبر 2, 2015 در 9:15 ق.ظ
    • moh6019

      با سلام:
      خستگی در کردن پرندگان نوعی نرمش یا ورزش است که این عمل مانع از گرفتگی عروق بدنی آنها میشود . کوچک بودن و یکنواختی قفس بیشترین علت این امر است که با تهیه قفسی بزرگتر این رفتارشان کمتر میشود.دادن مولتی ویتامین کودکان به لحاظ دوز ساختاری توصیه نمیشود و بهتر است از دارو و ویتامین های مخصوص پرندگان استفاده نمایید

      دسامبر 4, 2015 در 8:30 ق.ظ
  • رضا

    با سلام و خسته نباشید من یه چندتا از قناریام بعضی وقتها سر حالن و خوب غذا میخورن ولی گاهی اوقات یه گوشه رو میل یا رو زمین میشینن سرشونو میکنن لای مراشون چرت میزنن از چی میتونه باشه

    نوامبر 26, 2015 در 8:40 ق.ظ
    • moh6019

      با سلام:
      از کم خوابی . پرندگان باید 12 ساعت فیکس در طول شبانه روز استراحت کنند. روشن ماندن چراغ در محیط پرنده و وجود سر و صدا از عمده موارد این اختلال است.

      نوامبر 26, 2015 در 9:20 ب.ظ
  • amin

    و یک سوال دیگه شما راه ارتباطی دیگر مثل تلگرام ندارید که من بتونم جواب سوال ها مو زود تر بگیرم ؟

    اکتبر 26, 2015 در 6:51 ق.ظ
    • moh6019

      با سلام:
      ما در رسانه های دیگر نیز حضور داریم. اما محدودید پاسخ نیز داریم و فقط موارد فوری و اضطراری را پاسخگویی میکنیم.سوالاتی که متدوال هستند را در قسمت سوال و پاسخ سایت ارسال نمایید.در حال حاظر پاسخگویی ما طبق روال گذشته است و کمتر از24 ساعت سوالات پاسخ داده خواهد شد.

      اکتبر 26, 2015 در 11:13 ق.ظ
  • amin

    با سلام از اینکه جواب دادین ممنونم البته این قناری هر چی میگزره داره بهتر میشه

    اکتبر 26, 2015 در 6:46 ق.ظ
    • moh6019

      سلام:
      صبور باشید تا کاملا امادگی پیدا کند.

      اکتبر 26, 2015 در 11:11 ق.ظ
  • amin

    مدفوعش حجمش زیادتر از معموله و قهوه ای کم رنگ است

    اکتبر 24, 2015 در 1:22 ب.ظ
    • moh6019

      با سلام:
      عفونت باکتریایی است. داکسی ساکلیت تهیه نمایید و نصف دوز مصرفی نوشته شده بروی دارو را در اب حل نمایید.

      اکتبر 26, 2015 در 1:06 ق.ظ
  • amin

    سلام من یک قناری ماده دارم که بی حاله بیشتر وقت ها یا نشسته یا در حالت ایستاده پر ها شو میندازه.خیلی زیاد غذا هم میخوره .دو برابر پرنده های دیگم.هر روز براش وان میزارم میخواد بره توش خیلی شاداب بلند میشه میره تو وان و حمام میکنه . خیلی هم کم صداش در میاد.ممنون میشم کمکم کنین.

    اکتبر 23, 2015 در 10:26 ق.ظ
    • moh6019

      با سلام:
      نوع تغذیه و شکل و رنگ و فرم مدفوع پرنده خود را بازگو نمایید تا بررسی نماییم.

      اکتبر 24, 2015 در 10:30 ق.ظ

ارسال دیدگاه غیر فعال است.

Back to نوشته‌ها