Back to نوشته‌ها
نر و ماده خوکچه هندی

خوکچه هندی و روش نگهداری آن در منزل

خوکچه هندی از خانواده  و از گونه جوندگان خونگرم است. دارای پاهای کوتاه ، گردن کوتاه و سربزرگ و بدون دم می باشد.خوکچه هندی از دسته پستانداران وجوندگان میباشد.خوکچه  خلق و خوی سرگرم کننده و آرامی دارد. خوکچه هندی به علت رفتار آرام و مطیع,تمیزی بیش از حداش و به علت عدم گاز گرفتن و چنگ انداختن به یک حیوان خانگی بامزه معروف شده است. معمولاً اگر از کودکی خوکچه هندی را دست آموز کنید در بزرگسالی از بغل شدن توسط آدمی نخواهد ترسید. معمولا نگهداری دو نرخوکچه هندی در کنار هم باعث حالت تهاجمی گونه آنها میشود پس لازم است از این امر پرهیز شود. اگر خوکچه خود را تنها نگهداری می کنید قفس آن را در مکان شلوغی قرار دهید تا رفت و آمدها را ببیند و صداها را بشنود تاحس تنهایی  و حراسی نسبت به اطراف خودنداشته باشد و کاملا اهلی گردد

مشخصات فیزیکی خوکچه هندی

طول قد: حدود 15-30 cm , وزن یک خوکچه بالغ چیزی حدود :800 گرم تا 1 کیلو گرم است

خوکچه فشن مو بلند

خوکچه هندی مو بلند فشن

محل نگهداری خوکچه هندی

خوکچه هندی را می توان در داخل قفس و یا آکواریوم نگهداری کرد. اندازه میله های قفس باید طوری باشدکه سر حیوان بین آنها گیر نکند. کفی زیرین قفس باید به گونه ای باشد که خوکچه نتواند فضولاتش را به بیرون پرتاب کند حداقل دور کفی قفس خوکچه هندی باید دارای ارتفاعی به اندازه5 سانتیمتر باشد. اگر از آکواریوم استفاده می کنید باید آن را همیشه تمیز کنید و ادرار حیوان را بشوئید تا بوی بد نگیرد. می توان بستر زیرین خوکچه هندی را با خاک اره یا خورده کاغذ های غیر سمی پوشانید که البته خاک اره به دلیل اسیب رساندن ووارد شدن در مجرای ادراری خوکچه های نر پیشنهاد نمی شود.

خوکچه هندی و نژاد آنها

خوکچه هندی مو بلند خانگی

تمیز کردن محل نگهداری خوکچه هندی

محل نگهداری خوکچه راباید به صورت هفتگی تمیز نمود ، محل دفع ادرار را شسته و جای مانده ادارا آن را با سرکه و یا سایر مواد شوینده غیر سمی تمیز نمود
میبایست ناخنهای خوکچه را در فواصل معینی کوتاه نمود در غیراین صورت ناخن آنها بیش از حد رشد نموده و به صورت برعکس به داخل گوشت حیوان فرومی رود.خوکچه های مو کوتاه و متوسط نیاز چندانی به آراستن ندارند اما نوع موبلند و فشن آنها نیاز به برس کشیدن منظم دارد تا موهای بلندش به صورت گره خورده در نیاید. خوکچه مو بلند به طور طبیعی در حیات وحش وجود ندارد,خوکچه های مو بلند توسط مراکز پرورشی و با علم زنتیک تولید مثل شده اند و بخاطرظاهر جذابشان علاقه مندان بسیاری  نسبت به دیگر گونه های معمولی آن دارند
موهای خوکچه های پرورشی مو بلند و فشن همانند موی انسان بلند و بلند تر می شود و دارای طول مشخصی نمی باشد پس لازم است هر از گاهی در صورت بلندی بیش از حد مویشان آنها را  پیرایش نمود. خوکچه ها به شست و شو نیاز ندارد مگر مواردی که بسیار کثیف و ژولیده باشدویا اسهال گرفته باشد که در این مواقع باید با احتیاط کامل  و در محیطی گرم وو در یک فاطله زمانی محدود آنها استحمام داد. شست و شو بیش از حد خوکچه باعث ازبین رفتن چربی طبیعی پوست آنهامی شود لازم به ذکر است که بگوییم آب نظافتی خوکچه ها  هم باید مثل دیگر گونه ها فاقد کلر باشد,طبق تحقیق  تیم تحقیقاتی سایت6019کلر محلول در آب شهری خود عاملی بر خشک شدن چربی پوست وریزش مو و ایجاد حساسیت پوستی درحیوان خواهد شد پس به این نکته توجه ویژه ای نمایید. خوکچه ها معمولاً به تمیز کردن خود و اطرافشان حتی دست و پای انسانهاعلاقه دارند

نگهداری خوکچه هندی در منزل

خوکچه هندی و نگهداری آن

تغذیه خوکچه هندی

خوکچه هندی تقریباً به خوردن انواع میوه ها و سبزیجات علاقه دارد. خوکچه هندی نمی توانند ویتامین ث خود را در بدنشان بسازند بنابراین بایددرتغذیه آنها از میوه های سرشار از ویتامین ث و یا مولتی ویتامین استفاده نمود.

سبزيجات: يونجه، تربچه، جوانه شبدر، ريحان، بروكلی، انواع كلم، هويج، كرفس، برگ چغندر، گشنيز، شبدر، خيار، فلفل سبز، نعناع، جعفری، نخود فرنگی و غلاف آن ، كاسنی، برگ تربچه، برگ تمشك، چمن.
 ميوه ها: سيب، انبه، هلو، گلابی، آناناس، آلو، تمشك، توت فرنگی، پرتقال، گوجه فرنگی،پوست هندوانه.
 شكلات، شيرينيجات، بيسكوئيت ها،پیاز،سیب زمینی، جو پرک، پاستا و ماست زیاد به او ندهيد. پژوهشها نشان داده است اين موارد می تواند موجب رشد بيش از حد باكتريها در دستگاه گوارش و ايجاد سم شود

باید تغذیه ای را قبل از دادن به خوکچه خوب شست و در صورت هسته دار بودن میوه هسته آنها را جدا نمود. همیشه دقت کنید تا خوکچه شما اضافه وزن پیدا نکند چاقی مفرط در خوکچه ها باعث شروع بیماری ومرگ او خواهد شد

آب تازه را باید در ابتدای هرروز و همیشه در اختیارخوکچه قرار دهید خوکچه ها آب زیادی می نوشند

خوکچه هندی هم مثل دیگر گونه های جوندگان دارای دندان های جلوی در حال رشدهستند و اگر شی ای در اختیارش برای جویدن قرار نگیرد,دندانهای نیش آنها از حد طبیعی بلندتر شده و باعث ایجاد مشکل شدیدی در تغذیه آنهامی شود.

چگونه از خوکچه هندی نگهداری کنیم

خوکچه هندی 6019 ایران

تحرکات وفعالیت بدنی خوکچه هندی

خوکچه به بیرون آمدن و آزاد بودن و گردش علاقه زیادی دارد. هنگامی که خوکچه را آزاد می کنید زیر نظرش داشته باشید تا مانع از گم شدن حیوان و یا جویدن اشیاء قیمتی ، گیاهان و سیم برق  و هرگونه وسیله که قابل جویدن توسط خوکچه است شوید.در صورتی که خوکچه را به محیط باز جهت گردش میبرید  میتوانید از قلاده های کمری مخصوص خوکچه ها استفاده کنید تا از گم شدن و همچنین ورود آنها به حفره ها و سوراخ ها جلوگیری کنید. یک خوکچه آزاد در محیط باز میتواند دردسرهای زمان بر زیادی را برای صاحبش  بوجود بیاورد.یادتان باشد آگر خوکچه خود را  در محیط باز به گردش برده اید پس از ورود به منزل  کف پاها و زیر شکم خوکچه را با فرچه خیلی نرم پا کنید و از وجود خار و خاکش در زیر شکمش اطمینان حاصل نمایید تاناراحتی برایش بوجود نیاید.

طول عمرخوکچه

طول عمرحدودی خوکچه 4تا8 سال است.  در صورت نگهداری صحیح تا 10 سال نیز عمر می کنند.

بیماری های شایع خوکچه

خوکچه ها در صورت نگهداری نا درست به اسهال از طریق چرک و باکتریها وغذاهایی که دارای ازرش کمی از هیدرات ها و ویتامین هستند دچارمیشوند. از دیگر عامل بیماری زا در خوکچه ها میتوان به گرما زدگی,چرک تنفسی که غالباً منجر به مرگ حیوان می شود نام برد. بیماریهای پوستی ,کمبود ویتامین ث و سرطان دندان هم یکی از بیشترین گزارشات در خوکچه ها میباشد

تولید مثل و بارداری خوکچه هندی

زایمان خوکچه ها در فصول گرم وروزهای بلند سال اتفاق می افتد. دوران حاملگی  و بارداری خوکچه ماده 9هفته می باشد که در مقایسه با سایر جوندگان دارای زمان زیادی است. بر خلاف موشها نوزادان خوکچه با مو به دنیا می آیند و 2تا3 روز بعد از به دنیا آمدن شروع به خوردن غذا می نمایند. حدود 2الی3 هفته از شیر ماده خوکچه تغذیه میکنند. تعداد بچه های یک خوکچه1الی4 عدد می باشد. سن بلوغ در خوکچه 60-70 روز است.

زادگاه خوکچه

وطن اصلی آنها جنوب آمریکا می باشد. در امریکای جنوبی خوکچه را Cavies می نامند. خوکچه ها 2000سال قبل از میلاد توسط انسانها دست آموز گشتند وسالها بعد به اروپا وارد گشتند. در گذشته از خوکچه بعنوان یک منبع غذایی استفاده می شده وحتی امروزه در آمریکا بعنوان یک منبع غنی از پروتئین  به خوردن این حیوان اقدام می کنند.
خوکچه ها در زیستگاه اصلی خودو به صورت وحشی در گروه های 5الی10 تایی زندگی می کنند.بچه خوکچه می تواند بدود وقتی فقط 3 ساعت عمر او میگذرد. طبق بررسی های محقیقان بعضی از خوکچه های وحشی طولی معادل 1 متر دارند . امروزه محققان وپژوهشگران ازخوکچه ها بیشتر در آزمایشات علمی استفاده میکنند

 

اشتراک گذاری این نوشته

نظر (298)

  • alireza

    سلام من میخواستم بدونم این عکس پایین از کدوم نژاده که من بخرمش ؟
    http://s7.picofile.com/file/8254955734/www_araas_ir_153.jpg

    ژوئن 8, 2016 در 11:05 ب.ظ
    • moh6019

      خوکچه هندی معروف به فشن نژاد دقیق تر رو از فروشنده سوال کنید

      ژوئن 9, 2016 در 12:16 ق.ظ
  • Mitra

    سلام خوکچه ها خواب ندارن احیانا؟؟؟??
    ما هرووقت دیدیمش بیدار بوده

    ژوئن 6, 2016 در 3:28 ق.ظ
    • moh6019

      احتمالا شما دچار بی خوابی شدید که هر وقت به سمت حیوان میروید باعث بیدار شدنش می شوید و فکر می کنید همیشه بیدار است

      ژوئن 8, 2016 در 12:02 ب.ظ
  • faeze

    سلام من تازه چهارتا خوکچه مو بلند خریدم موهاشون یکم میریزه چیکار کنم

    ژوئن 2, 2016 در 1:31 ق.ظ
    • moh6019

      با سلام
      فصل گرماست و ریختن مقداری مو برای کاهش گرما طبیعی است اما اگر زیاد شد و ایجاد لکه های بدون مو نمود باید حتما به یک دامپزشک از نظر انگل یا بیماری نشان داده شود

      ژوئن 2, 2016 در 1:59 ب.ظ
  • masuod

    سلام با عرض خسته نباشید
    من یک جفت خوکچه خریدم مادش بارداره .میره ی گوشه میمونه کز میکنه .نگرانشم
    اتغاقی ک براش پیش نمیاد ؟؟
    لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم

    می 28, 2016 در 7:34 ب.ظ
    • moh6019

      تغذیه اش را مطلوب نگه دارید مشکلی پیش نخواهد امد . بهتر است محیط ارام برایش فراهم سازید.

      می 29, 2016 در 11:05 ب.ظ
  • پریسا

    سلام و عرض خسته نباشید.من یه سوال داشتم.من به خوکچه ام غذا زیاد میدم که احساس میکنم باعث چاقیش شده و بیشتر اوقات مخصوصا الان که تو فصل بهاریم همش میخوابه میخواستم بدونم ایا مشکلی براش پیش میاد در ضمن یک سال و نیمش هست و زمستون با مشورت دکترش عقیمش کردیم.با تشکر فراوان

    می 26, 2016 در 5:11 ب.ظ
    • moh6019

      با سلام
      اگر دستورات پزشکی از سوی دامپزشک دارید اولویت با آنهاست ،اگر نه باید سعی کنید حیوان اقدام به تحرک و جنب و جوش داشته باشد هر چند برخی حیوانات در طول سال کمی چاق می شوند که زمستان را به راحتی سپری کنند ولی این مورد در حیوانات خانگی خطرناک است پس بهتر است تغذیه را کمتر و متناسب نمایید

      می 27, 2016 در 10:47 ق.ظ
    • مهلا

      سلام.ببخشید من می خواستم خوکچه بخرم و یک سوالی داشتم ایا این حیوون گاز هم میگیره؟

      می 28, 2016 در 10:18 ب.ظ
    • moh6019

      اگر زیاد اذیتش کنید گاز میگیرد و در حالت عادی ارام هستند

      می 29, 2016 در 11:05 ب.ظ
  • محمدحسین

    سلام خسته نباشید ببخشید خوکچه ها چیزی هم یادمیگیرند؟یعنی مثل سگو گربه دنبالت بیانو بفهممن چی ازشون میخای و این موردا؟مننون

    می 23, 2016 در 1:30 ق.ظ
    • moh6019

      در برخی موارد بعله البته ب هوش و سن حیوان مربوط است.

      می 26, 2016 در 5:24 ب.ظ
  • سامان

    سلام من میخوام یه خوکچه بگیرم تقریبا همه ی موارد رو خوندم و تحقیق کردم راجع بهش ولی درباره این مورد خیلی اطلاعات کاملی ندیدم من خودم محصل هستم و والدینم هم شاغل هستند میخواستم بدونم از صبح تا عصر اگه غذا داشته باشه مشکلی براش پیش نمیاد؟ و دمای مناسبه زیستش چه حدودیه؟
    ممنون

    می 22, 2016 در 10:32 ب.ظ
    • moh6019

      با سلام
      بسته به شرایط دمایی منطقه شما متفاوت است اگر دمای محیط دارای نوسان زیادی نباشد به راحتی قادر به نگهداری هستید .
      در مورد نگهداری از صبح تا عصر مشکلی به وجود نخواهد آمد کافیست تغذیه به مقدار مناسب در ظروفی مناسب در اختیارشان قرار گیرد و پس از حضور شما موارد اضافه با تازه جایگزین شود ، نظافت محیطی را فراموش نکنید . مطالب این بخش را به دقت مطالعه نموده و عمل نمایید

      می 24, 2016 در 4:49 ب.ظ
  • Maedeh

    سلام.دوتا سوال داشتم:
    ۱-برای یک خوکچه حدود دو ساله اگه باردار بشه مشکلی پیش نمیاد؟
    ۲-من خوکچمو از جای معتبری نخریدم.یعنی در واقع یه نفر دیگه برام از یه جای نا معتبر خرید.با این حال میتونم بهش اموزش بدم و کاری کنم باهام جور شه؟

    می 13, 2016 در 3:49 ب.ظ
    • moh6019

      مشکلی ندارد جیره تغذیه ایش را منظم نگه دارید و کمبود هایش را رفع کنید استرس برای حیوان بوجود نیاورید.بعله بیشتر خوکچه ها تکثیر هستند میتوانند اموزش ببینند.

      می 13, 2016 در 5:35 ب.ظ
  • zahra

    ببخشید من برای خوکچم یه مشکلی پیش اومده .خوکچه ی هندی من دو سال و نیمشه و توی قفس توی حیاط نگهداری میشه و محیط زندگیشم خیلی تمیزه. هر روز که هوا خوب باشه آزادش میکنیم تو باغچه تا برا خودش بگرده. قفسشم هر دو روز یه بار تمیز میکنم.الان یه هفتست که دیدم موهای پاش تیکه تیکه ریخته ولی قرمز نشده. هیچ مشکل خاصی هم انگار نداره.خودشم زیاد نمیخارونه.متاسفانه توی شهر ما زیاد امکانات نیست و دامپزشک های خوبی نداره.من خیلی نگران خوکچمم.الان چیکار کنم؟ ممکنه که قارچ گرفته باشه؟ آیا موهاش دوباره در میاد؟ ممنون میشم زودتر جوابمو بدیم خیلی نگرانم.

    می 12, 2016 در 10:09 ب.ظ
    • moh6019

      اگر هوای شهرتان گرم است مشکلی وجود ندارد و علت ریزش موها عادی است و حیوان در حال بازسازی موهای جدید بدنی است پستانداران بر مبنای تغییر فصول ریزش مو دارند و دوباره بازسازی میشود و کل بدن به مرور زمان این حالت را خواهد داشت.

      می 13, 2016 در 5:52 ب.ظ
  • سارا

    ببخشید یه سوال دیگه هم داشتم این که اگه بخوام برم بیرون ایا خوکچم میتونه تنها باشه یا این که حتما باید دست کسی بسپرمش.ممنونم

    می 7, 2016 در 11:59 ب.ظ
    • moh6019

      برای یک روز مشکلی وجود ندارد همانکه تغذیه کافی و اب در دسترسش باشد کفایت دارد.

      می 10, 2016 در 7:49 ب.ظ
  • سارا

    باسلام من میخواستم یک خوکچه بخرم میخوام بدونم در طول روز چه غذاهای و در چه زمان هایی باید بهش بدم و چی کار کمم که خیلی چاق نشه و این که از لحاظ عمر بهتر است خوکچه ی مو بلتد فشن بخرم یا بدون مو همچنین میخواستم بدونم وقتی میبرمش بیرون در کجا ها میتونم بذارمش راه بره که بیماری نگیره . با تشکر

    می 7, 2016 در 11:44 ب.ظ
    • moh6019

      تغذیه خوکچه ها مرسوم است که در صفحه نگارش شده است .خوکچه های معمولی عمر بیشتری دارند. در محیط خاکی و داخل حیاط بروی معابر تردد راه نرود.

      می 10, 2016 در 7:51 ب.ظ
  • p.h

    با سلام خوکچه هندی من دو سالش هستش و ماده هست هیچ مشکلی هم نداره فقط خیلی موهاش می ریزه . سر موقع ضد انگل هم داده می شود غذای مناسبی هم دارد.می شود مرا راهنمایی کنید

    می 7, 2016 در 9:04 ب.ظ
    • moh6019

      ریزش مو عادی است و بر حسب فصول موها ریخته و موی تازه رشد میکند . تغذیه هایی که فسفر فراوان دارند باعث این امر است و باید با تعادل داده شود هر چند روز برس بزنید موهای خوکچه خود را.

      می 10, 2016 در 7:56 ب.ظ
  • amiraba3.t

    یه سوال دیگه ایا اولین جفت گیری خوکچه نر باید حتما در سن 3 الی 4 باشد؟

    می 4, 2016 در 5:18 ب.ظ
    • moh6019

      سوالتان دارای ابهام است کامل ارسال نمایید.

      می 10, 2016 در 9:40 ب.ظ
  • amiraba3.t

    با سلام و ارادت یه سوال اساسی من خوکچه رو به دلیل مشکلات خانوادگی نمیتونم خونه بگذارم اگر در بالای پشتبان بگزارم در خرپشته ایا مشکلی بوجود میاید ؟ یعنی مثلا گرما زده نمیشه ؟ راستی در زمستون میخوام براش لامپ گرم بزارم

    می 4, 2016 در 4:48 ب.ظ
    • amiraba3.t

      یه سوال دیگه خوکچه چند وقت طول میکشه تا با یک خوکچه دیگر جفت شود؟

      می 4, 2016 در 4:49 ب.ظ
    • moh6019

      اگر بالغ باشند و در فصل تولید مثل باشند و شرایط پایدار باشد طی یک ماه و حتی زودتر.

      می 10, 2016 در 9:36 ب.ظ
    • moh6019

      اگر در محیط محصور و بدور از باد باران باشد مشکلی ندارد.

      می 10, 2016 در 9:37 ب.ظ
  • saba

    باسلام و تشکر از وب سایت خوبتون.
    میخوام بدونم آیا خوکچه هم مانند همستر به تنها زی بودن عادت داره؟ یا باید حتما کنار جفتش زندگی کنه؟

    می 4, 2016 در 3:55 ب.ظ
    • moh6019

      مشکلی ندارد میتوانید تنها نگه دارید اکثر جوندگان در تنهایی نیز شرایط زیست را دارند.

      می 10, 2016 در 9:38 ب.ظ
  • Armina

    راستی یه سوال دیگه خوکچه من تقریبا اصلا آب نمیخوره‌‌ ولی دیوونه ی کاهوعه
    مشکلی براش نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    می 2, 2016 در 7:36 ب.ظ
    • moh6019

      مشکلی ندارد ابش را از سبزیجات بدست میاورد.

      می 4, 2016 در 3:37 ق.ظ
  • Armina

    سلام:
    خوکچه من 33 روزشه و فقط کاهو و یونجه و یکم هویج میخوره فلفل دلمه ای گذاشتم از تو ظرفش انداخت بیرون اگه میشه بگین چه چیزایی رو باید بهش بدم میترسم یه چی بدم مریض بشه آخه خییییلی کوچولوعه .

    می 2, 2016 در 2:43 ب.ظ
    • moh6019

      همین موارد مطلوب است در کنار اینها میتوانید بلال خام و حبوبات نیم پز نیز بدهید

      می 4, 2016 در 3:41 ق.ظ
  • amiraba3.t

    ببخشید برای بار دوم سوال میکنم میخوام یه خوکچه بگیرم و اگر بعدا خواستم باردار شود (بدون نر) یعنی تنها باشد یک ماده تنها ایا میشود؟مثلا پیش دامپزشک ببریم تا این کار را بکند؟

    آوریل 25, 2016 در 3:08 ب.ظ
    • moh6019

      سلام:تک نگهداری نمایید مشکلی ندارد . لقاح مصنوعی هزینه زیادی دارد همان بهتر است جفت بگیرید.

      می 4, 2016 در 1:30 ق.ظ
  • amir

    سلام
    میخواستم بدونم قیمتاش چطوربه ؟؟؟؟ و باید چند سالگی جفتش کنیم

    آوریل 24, 2016 در 2:07 ب.ظ
    • moh6019

      قیمت ها بر مبنای تقضای بازار است از50 هزار تا300 هزار است.خوکچه ها در چند ماهگی اماده جفت میشوند.

      می 3, 2016 در 11:36 ب.ظ
  • amiraba3.t

    سلام مجدد من اگه خوکچه بگیرم ق و قلاده مخصوصشم بگیرم میتونم تو خیابون (پیاده رو) در زمین راه ببرمش؟بعد از اینکه اوردم خونه باید چکار کنم؟

    آوریل 22, 2016 در 9:23 ق.ظ
    • moh6019

      بردن خوکچه با قلاده در معابر کاری اشتباه است چرا که سطوح خیابانی مملو از بیماری های مختلف است و باعث بیماری حیوان خواهد شد.

      آوریل 24, 2016 در 2:16 ق.ظ
  • amiraba3.t

    سلام من خوکچمو دادم به کسی هدیه چون انگار اون فرد رو بیشتر دوست داشت اما میخوام یدونه دیگه یک ماه دیگه بخرم مو بلند و از نژاد سیلکی ولی چجوری خیلی سریع دستی کنمش؟
    میخوام نر بگیرم

    آوریل 20, 2016 در 6:08 ب.ظ
    • amiraba3.t

      راستی میخوام یه نر بگیرم و یک ماده حامله ایا باید جفت باشند؟
      اگر جفت نبودند باید چکار کنم؟
      راستی جای خوکچه اگه یک باکس نیم در نیم در نیم متر باشد خوبه برای 2 تا ؟یدونه چطور؟

      آوریل 20, 2016 در 6:12 ب.ظ
    • moh6019

      اصولا حیوانات را جفت میگیرند و در این مقطع بعلت عدم جفت بودن و حامله بودن حیوان نر متهاجم تلقی میگرددد از سوی ماده بهتر است جدا باشند . این فضا ایده ال نیست اما تا حدودی مطلوب است

      آوریل 21, 2016 در 1:22 ق.ظ
    • moh6019

      سلام:
      بهتر است خوکچه جوان با سن کمتر بگیرید و تعلیم دهید.

      آوریل 21, 2016 در 1:23 ق.ظ
  • yyyyyy

    سلام.توروخدا کمکم کنیین?
    خوکچمو دیشب خریدم وقتی اوردمش خونه میزاشت نازش کنم بعد اوردمش بیرون گزاشتمش پیش خودم بهش گوجه دادم وقتی گوجشو خورد یهویی در رفت خلاصه با کلی زحمت از زیر مبل درش اوردم گزاشتمش تو قفس تا امروز؛امروز گزاشتمش روی پاهام و بهش غذا دادم بازم وقتی غذاشو خورد فرار کرد.بازم با بدبختی گزاشتمش تو قفس یه یکی دوساعتی نرفتم سراغش ولی وقتی رفتم دیگه حتی نمیزاره نازش کنم و توقفس هی اینور اونور میره!!!چیکار کنم؟؟؟؟؟؟!!!
    راستی من ممکنه بعضی اوقات حداقل دو روز خونه نباشم مثلا از عصر تا فردا عصر.آیا میشه تنها باشه خوکچه یا باید با خودم ببرمش
    ببخشید زیاد شد??

    آوریل 20, 2016 در 2:37 ب.ظ
    • moh6019

      سلام:
      حیوانی که به تازگی خریداری میکنید تا 2 هفته باید در باکس و در محیط ارام نگهداری شود تا به محیط عادت کند و نباید به آن دست زد تا ترسش نسبت به محیط جدید برطرف شود .بهتر است فعلا انرا زیاد نوازش نکنید و تغذیه اش را نیز در قفسش بگذارید تا میل کند. اگر برایش غذا در حد کافی بگذارید منظورمان تغذیه خشک بهمراه کمی تغذیه میوه ایی که فساد پذیری کمی در طی زمان دارد است و حتما برایش ظرف اب نیز بگذارید منعی ندارد تا 24 ساعت بدان سرکشی نشود.

      آوریل 21, 2016 در 1:32 ق.ظ
  • Armina

    سلام:
    میخواستم بدونم به طور کلی خوکچه هندی بهتر از خرگوشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    آوریل 19, 2016 در 7:37 ق.ظ
    • moh6019

      فرقی در هیچکدام وجود ندارد. خوکچه ها اگر از کودکی نگهداری شوند قابلیت تربیت دارند سطح هوشی بالایی نیز دارند.خرگوشهام به همان نسبت از کودکی قابلیت اموزش و برقرارارتباط را دارند.

      آوریل 19, 2016 در 10:38 ب.ظ
  • محسن

    با سلام و تشکر از سایت خوبتون
    ایا این درسته که خوکچه به برنامه غذایش عادت میکنه و اگر برنامه غذایشو تغیر بدیم باعث ناراحتیش و حتی افسردگیش میشه ؟؟؟
    مثلا ممکنه یه میوه توی یه فصل از سال نباشه . اون موقع چیکار باید کرد ؟
    ممنون اگه جواب بدین

    آوریل 16, 2016 در 12:11 ب.ظ
    • moh6019

      سلام:
      حیواناتی که به طور بد تغذیه میشوند و مداوم تغذیه یکنواخت دارند دچار این مشکل میشوند اگر تغذیه اش را مداوم تغییر دهید و برنامه متنوع تغذیه ایی برایش محیا ببنید هیچگاه با مشکل مواجه نخواهید شد. به لطف چهار اقلیم بودن ایران هر انچه که بخواهید در چهارفصل وجود دارد

      آوریل 17, 2016 در 6:53 ب.ظ

ارسال دیدگاه غیر فعال است.

Back to نوشته‌ها